Parowóz z lat 20. XX wieku.

Pierwszy fablokowski parowóz zdał egzamin

Jak podaje Kalendarium wydarzeń w dziejach Fabloku zamieszczone w „Fablok w Chrzanowie. Monografia” (s. 245):

27 lutego 1924 – Próbna jazda pierwszego fablokowskiego parowozu Tr21.

Jak dalej opisuje cytowana publikacja (s. 73):

„Pierwszym, zbudowanym całkowicie w kraju, był parowóz towarowy, normalnotorowy, serii Tr21 z tendrem 3-osiowym, wykonany według dokumentacji opracowanej przez polskich konstruktorów we współpracy z austriacką firmą StEG. Próbna jazda tego parowozu odbyła się 27 lutego 1924 r. na trasie Strzemieszyce-Skarżysko. Ciągnąc wagony o masie 1500 ton, parowóz osiągał średnią prędkość 40 km/godz. Wyniki próby pozytywnie ocenili uczestniczący w niej przedstawiciele Ministerstwa Kolei Żelaznych: prof. Albert Czeczott i komisarz inż. K. Sunderland oraz dyrektor Fabloku inż. Roman Morawski. Uroczyste przekazanie Polskim Kolejom Państwowym pierwszego, całkowicie wykonanego przez Fablok parowozu Tr21 odbyło się 7 kwietnia 1924 r. Był to wielki sukces całej załogi zbudowanej od podstaw fabryki, osiągnięty w trudnych, powojennych warunkach gospodarczych, przy braku doświadczonej kadry technicznej i robotniczej oraz niedostatkach materiałowych.”

Z tej okazji zamieszczamy dwa zdjęcia z kolekcji Fabloku. Czy wiadomo, kto pozuje na poniższej fotografii?

Siedmiu mężczyzn stoi przed frontem parowozu. Na ziemi leżą pręty.
Parowóz TR21. Chrzanów - Fablok. Fotografie archiwalne Fabloku.

Zdjęcie główne: Parowóz TR21 dla PKP. 

Fotografie archiwalne dotyczące Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Fablok w Chrzanowie ze zbiorów Muzeum w Chrzanowie zdigitalizowane przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Chrzanowie w ramach współpracy przy Cyfrowym Archiwum Ziemi Chrzanowskiej.

1 thought on “Pierwszy fablokowski parowóz zdał egzamin”

  1. Informacja od Czytelnika: 54 lata od pierwszej próbnej jazdy Tr21 Poczta Polska upamiętniła niniejszy parowóz, umieszczając go na znaczku pocztowym o nominale 5 zł według projektu Stefana Małeckiego. Znaczek wydano w 6 milionach sztuk, był on częścią serii „Koleje polskie” z 28 lutego 1978 roku, na serię składało się 8 znaczków o wartości od 50 groszy do 6 złotych.

    Przypominamy, że podobiznę Tr 21 i Pm 36 można zobaczyć na stronie Katalogu Znaków Pocztowych: https://www.kzp.pl/index.php?artykul=kat-zn-1978-zn2396

Comments are closed.

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap