Mało kto wie, że w 1948 roku fablokowski konstruktor Leon Jakubczyk zbudował najmniejszy samochód w Polsce – autobąk. Samochodzik ten wywołał niemałą sensację ówczesnych mediów: jego masa wynosiła zaledwie 125 kg, a rozstaw kół był niewiele większy od rowerowych. Rozmiary pojazdu wynosiły: długość 2,25 m, szerokość 0,65 m, wysokość 0,85 m. Pojazd posiadał stalową karoserię, Miał napęd tylny i był nim dwusuwowy silnik o pojemności 125 cm3, chłodzony wodą. Przy prędkości 50 km/h autko zużywało 3,5 litra benzyny na 100 km. Wewnątrz było jedno siedzenie z przodu dla kierowcy, a za nim drugie dla pasażera, co jak widać, było rozwiązaniem nietypowym. Konstruktor opracował rysunki techniczne auta już w 1944 roku.
Twórca tego oryginalnego pojazdu urodził się 4 listopada 1899 roku w Nowej Wsi koło Frysztatu na Zaolziu i po ukończeniu szkoły ludowej oraz średniej szkoły technicznej na kierunku budowy maszyn przeniósł się do Chrzanowa, gdzie od 1 października 1924 roku podjął pracę w Fabloku. Od 1926 roku zatrudniony był w fablokowskim Biurze Technicznym. Latem 1931 roku Leon Jakubczyk został oddelegowany do Bułgarii, której władca, car Borys III, pasjonował się fablokowskimi lokomotywami (wielokrotnie prowadząc je osobiście), i tam uczestniczył w przekazaniu oraz w próbach technicznych chrzanowskich parowozów pośpiesznych zakupionych przez koleje bułgarskie. W 1952 roku Leon Jakubczyk ukończył studia na Politechnice Gliwickiej, a w 1964 roku, za swoje osiągnięcia zawodowe odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Polonia Restituta. W 1958 roku zarejestrował w Urzędzie Patentowym swój patent na pralkę wirnikową. Twórca autobąka do emerytury pracował w Fabloku. Zmarł w 1969 roku w Chrzanowie i został pochowany na chrzanowskim cmentarzu parafialnym w kwaterze 29. Dzieło jego życia, samochód autobąk, nigdy jednak nie wszedł do seryjnej produkcji. Może ktoś z naszych Czytelników wie co stało się z prototypem? Prosimy o kontakt!




Bibliografia:
Kosowski B.: Konstruktor z powołania. „Przełom” nr 13 z 29 III 2006, str. 28.
Fotografie: http://www.polskie-auta.pl/stara/fafik2.htm